Wednesday, February 22, 2012

Bila Cinta Bertamu Episod 10

Sudah hampir seminggu Faiza bercuti untuk majlis perkahwinannya. Kehidupannya sebagai isteri terasa amat bermakna dengan kehadiran Fariz. Terasa lengkap kehidupan yang dia alami. Begitu juga dengan Fariz. Namun, dia terpaksa berpisah dengan isterinya kerana tempat kerjanya memerlukan mereka untuk berpisah sementara. Fariz nekad untuk memohon perpindahan tempat kerjanya di tanah air sendiri, lebih-lebih lagi ada tanggungjawab yang lebih penting di sini.

Pagi itu, Faiza sudah mula kembali ke tempat kerja masing-masing. Ucapan tahniah bergili-gilir meniti di bibir rakan-rakan sepejabat Faiza atas perkahwinanya. Tidak lepas juga ada yang sempat mengejek seperti yang pernah dia lakukan pada rakannya yang berkahwin dahulu. Setelah penat melayan rakan-rakan, Faiza kembali ke mejanya dan mula membuka komputer di hadapannya. Banyak kerjanya yang tertangguh dan perlu diselesaikan segera. Setelah komputer dibuka, keluar satu paparan mesej Yahoo di hadapannya. Dari Ziedax, bisik hatinya.

anoy_ziedax: Assalamualaikum Faiza. Sebelum saya memulakan bicara, saya ingin meminta maaf kerana sudah lama tidak menghubungi awak. Sebenarnya saya cuba untuk melupakan awak selepas mengetahui awak sudah mempunyai teman kerana dahulu, saya ingin menyunting awak menjadi isteri saya. Namun, pesanan dan kisah yang pernah awak ceritakan sepanjang saya tidak menghubungi awak membuatkan saya tidak dapat melupakan awak. Tapi saya tetap tidak menjawab segala pertanyaan dan kisah awak kerana saya ingin menjadi pembaca kisah awak dalam diam. Sekarang, awak telah pun menjadi isteri dan saya juga sudah menjadi suami pada 17 Febuari yang lepas.

Faiza terkedu membaca pesanan Ziedax. Namun dia lebih terkedu membaca tarikh perkahwinan Ziedax yang sama tarikh sepertinya. Lantas dia menaip untuk membalas pesanan Ziedax. Walaupun dia sudah mengatakan tidak akan menghubingi Ziedax, namun niatnya hanya sekadar mengucapkan tahniah.

teratai_ija: Assalamualaikum. Saya baru membaca pesanan awak. Tahniah atas perkahwinan awak. Jadi, atas sebab ini, kita tidak ada lagi sebab untuk berhubung kan? Kerana masing-masing sudah mempunyai komitmen dan perlu menjaga hati pasangan masing-masing. Saya tidak salahkan awak atas apa yang berlaku. Kita sama-sama berdoa untuk kebahagiaan rumah tangga masing-masing ya.

anoy_ziedax: Tidak!! Saya hanya mendoakan untuk kebahagiaan rumah tangga saya sahaja..=)

Tidak menyangka akan mendapat balasan sebegitu dari Ziedax membuatkan Faiza terkejut. Kenapa? Bisik hatinya.

anoy_ziedax: Awak nak tahu kenapa? Kerana kebahagiaan rumah tangga saya adalah kebahagiaan rumah tangga kita bersama. Tanggal 17 Febuari lepas, saya telah berkahwin dengan Nurfaiza binti Sulaiman. Maafkan saya kerana merahsiakan perkara ini. Sebenarnya, nama sebenar saya adalah Mohd Fariz, suami awak.

Ya Allah!! Apakah ini semua?

Serentak itu, telefon Faiza berdering. Nama 'Zauji' tertera di permukaan. Faiza lantas mengangkat.

"Ija, saya minta maaf atas segala yang berlaku. Sebenarnya, sudah lama saya ingin menyatakan kebenaran ini, tapi saya rasa sekarang adalah masa yang paling sesuai kerana saya ingin awak terima saya sebagai Mohd Fariz, bukan Ziedax," Fariz memulakan bicara.

"Ija, awak masih ingat tak dulu awak pernah menyampaikan ucapan aidilfitri di surat khabar semasa awak masih belajar? Awak masih ingat lelaki yang mengambil gambar awak dan kawan awak?" tanya Fariz setelah tidak mendapat respon dari Faiza.

Faiza yang terkejut dengan panggilan itu terus teringat peristiwaq beberapa tahun yang lepas. Rupanya lelaki itu adalah kawan lama abang Hisyam. Patutlah dia seakan-akan pernah melihat dia. "Ingat...." jawab Faiza tergamam.

"Selepas temubual itu, saya ambil email Ija dan keesokannya saya terus hantar permohonan menjadi kawan Ija. Bermula dari itu kita mula berkenalan dan akhirnya saya rasa saya sudah menyukai Ija. Tiba satu masa, saya berhajat ingin mengambil Ija sebagai isteri dan saya sudah menyatakan pada abang Ija perihal itu, tapi Hisyam mengatakan yang Ija sudah memiliki calon membuatkan saya rasa yang saya perlu mengundurkan diri. Namun, saya tidak pernah lupakan Ija. Setiap kali Ija manghantar pesanan meminta maaf dan meluahkan perasaan pada Ziedax, saya hanya membaca tanpa membalas pesanan itu. Maafkan saya Ija," terang Fariz panjang mengharapkan balasan daripada Faiza.

"Em.....tapi...." bergetar suara Faiza menbalas perkara yang diperkatakan. Terasa seperti dunia itu kosong seketika. Serta merta air mata mengalir deras di pipi. Tidak tahu apa yang dirasa. Terkejut, marah, sedih, gembira semuanya bercampur baur.

"Saya tahu saya salah sebab merahsiakan ini semua. Tapi, niat saya atas ini semua adalah satu. Saya terpikat pada awak sejak saya dan Hisyam berada di tingkatan 6 lagi dan awak pula tingkatan 4. Pada waktu itu, berkawan dengan Hisyam membuatkan saya dapat mengenali awak dan mendengar cerita perihal awak daripada Hisyam dulu membuatkan hati saya gembira. Selepas habis persekolahan, saya dan Hisyam tidak berhubung untuk satu masa yang lama. Allah telah temukan saya dan awak dan bermula dari itu, saya mula menghubungi Hisyam semula. Niat saya tatkala kita bertemu semula adalah ingin mengambil awak sebagai isteri saya dunia dan akhirat. segala persoalan saya tanyakan daripada abang awak." tiba-tiba Fariz terasa matanya berpinar dan basah tatkala meluahkan segala yang dia lalui.

"Akhirnya, saya menerima berita yang amat menggembirakan apabila Hisyam mengatakan tentang kesediaan awak menerima saya sebagai suami walaupun awak tidak mengenali saya. Hari-hari yang berlalu akhirnya membawa kita ke gerbang perkahwinan yang sangat saya impikan. Awak tahu, saya adalah insan paling gembira tatkala sah menjadi suami awak. Allah perkenankan doa saya dan awak adalah anugerah yang terlalu indah yang telah diberikan kepada saya. Ya, awak Faiza..." Akhirnya air mata lelaki turun membasahi pipi Fariz. Bukan kerana sedih tapi kerana rasa syukur atas perancangan Allah yang terlalu sulit tapi begitu indah baginya.

"Ija, saya betul-betul minta maaf jika apa yang saya lakukan ini melukakan hati awak, sayang. Tapi,saya betul-betul ikhlas pada awak. Tolonglah, maafkan saya Ija....." rayu Fariz.

Faiza yang hanya mendengar ucapan itu segera menuju ke bilik rehat kerana takut reaksinya disedari rakan sepejabat.

"Ija...maafkan saya..." rayu Fariz lagi.

"Awak...." Faiza memulakan bicara sambil menyapu air mata yang mengalir. Dia menyedari maksud sebenar Fariz.

"Dahla...awak ni banyak sangat cakapla. Sampai saya nak cakap pun tak boleh. Macam ni la, minggu ni awak mesti balik rumah. Saya tak kisah, awak wajib balik juga. Saya ada hukuman untuk awak." Serius suara Faiza di hujung telinga Fariz.

"Em, awak marahkan saya Faiza?" tanya Fariz inginkan kepastian dan maksud di sebalik kata Faiza.

"Em, saya ada banyak kerja nak diselesaikan. Saya tunggu awak balik minggu ni. Assalamualaikum." Faiza terus meletak panggilan Fariz membuatkan Fariz tidak keruan. Dia mesti lakukan sesuatu.

sambungan Episod 11

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram