Thursday, February 2, 2012

Bila Cinta Bertamu Episod 6

"Assalamualaikum kak. Akak apa khabar? Lama tak dengar cerita akak," terdengar suara wanita yang sudah lama Faiza kenali di hujung talian.

"Waalaikumsalam. Akak sihat alhamdulillah. Suraya yang tak pernah tanya cerita dari akak, macam mana akak nak ceritakan," gelak Faiza.

"Akak ni, tak habis-habis dengan perangai lama dia. Akak, bulan Jun nanti ada majlis konvokesyen untuk batch Suraya pula. Tak sabar rasanya. Akak datanglah ke majlis tu nanti, datanglah kak," rengek Suraya pada Faiza yang sudah dianggap seperti kakak sendiri.

"Bulan Jun? Em, lagi 3 bulan kan? InsyaAllah, nanti akak carikan tiket kalau ada yang murah ya, atau adik yang nak belikan tiket untuk akak?"

"Ala akak, Suraya baru je habis belajar, tak bekerja pun lagi. Mana ada duit nak belanja akak," terang Suraya.

"Akak berguraulah Suraya. Janganlah nak menangis. Nanti akak bagitau Suraya lagi ye untuk majlis konvokesyen Suraya." pujuk Faiza.

"Em akak, nak tanya. Em, akak dengan abang Faiz dah tak ada apa-apa hubungan ya?" Soalan Suraya itu tiba-tiba menusuk ke jantung Faiza. Kenapa dia tiba-tiba bertanya begitu?

"Em, kenapa Suraya tanya macam tu?"

"Em, sebab sejak akhir-akhir ni selalu jumpa abang Faiz keluar dengan rakan sekelas Suraya. Naimah namanya. Siapa yang putuskan dahulu kak?" tanya Suraya tanpa mengetahui kebenaran yang berlaku. Namun, bagi Faiza, bukan soalan itu yang menjadi perhatian, tapi kenyataan yang sebelumnya terasa seperti menekan jantungnya. Sudah hampir 4 bulan Faiz langsung tidak menghantar berita. Semua panggilan dan mesej pesanan ringkas tidak diangkat dan dibalas.

"Kak? Kak Ija?" kedengaran suara Suraya mematikan lamunan Faiza. Terasa panas tiba-tiba badan Faiza terutama sekali di kelopak matanya.

"Em. Su, Naimah dengan abang Faiz tu ada apa-apa hubungan ke? Su pernah tanya?" Faiza bertanya sambil menahan rasa tidak keruannya.

"Ada, Su pernah tanya. Naimah memang akui dia ada hubungan dengan abang Faiz. Dia cerita pada Su yang abang Faiz kata akak dengan dia dah tak ada apa-apa hubungan. Sebab tu Su terkejut sebab akak tak cerita pun kat Su." Lantas itu juga, air mata Faiza mengalir.

Hari itu, Faiza menceritakan kesemuanya pada Suraya. Pengakuan yang disampaikan oleh Faiza amat mengejutkan Suraya. Tidak sangka abang Faiz sanggup meninggalkan kak Faiza tanpa apa-apa berita. Lagi menyedihkan, kak Faiza sekali lagi mengalami keadaan menyedihkan itu setelah pernah diperlakukan sebegitu 2 tahun lepas. Sabar kak, Allah nak bagi orang yang lebih baik untuk akak. Itu sahaja yang mampu Suraya katakan pada Faiza.

Malam itu, Faiza berserah segalanya kepada Allah atas apa yang telah berlaku. Baginya, semua persoalan sudah terjawab. Malam itu juga dia bertanya pada Faiz untuk apa yang berlaku. Namun sekali lagi, panggilannya tidak dihiraukan. Lantas Faiza menaip segala yang terbuku di dalam hati dan berharap akan ada penjelasan untuk semua itu. Namun, semuanya sia-sia belaka. Faiza hanya mampu berdoa semoga dikuatkan hati menghadapi perkara ini buat kali kedua. Dan pastinya, kepercayaanya pada insan bernama lelaki, terkubur kembali...

Sambungan Episod 7

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram