Tuesday, January 31, 2012

Bila Cinta Bertamu Episod 5

Perkenalan Halim dan Faiza sudah mencecah hampir setahun. Namun, mereka tidak pernah mengenali dan melihat wajah masing-masing. Bagi Faiza, Halim adalah rakan mayanya dan Halim pula tidak mahu dirinya diketahui oleh Faiza walaupun dia sebaliknya. Namun, hubungan mereka semakin rapat dan Halim dapat merasakan keserasian yang ada antara mereka. Bagi Faiza, walaupun Faiz sudah tidak menghubunginya, dia tetap setia. Apabila dia menghadapi masalah dan memerlukan pendapat, Faiz adalah orang kedua yang ditanya selepas abangnya. Namun, kebanyakannya tidak mendapat respon seperti yang diharapkan daripada Faiz. Lantas, Halim menjadi sumber seterusnya untuk dia bertanya. Sikap matang Halim begitu disenangi oleh Faiza.

anoy_ziedax: Em Faiza, saya nak tanya satu soalan yang bersifat peribadi boleh tak?

teratai_ija: Eh, tanya lah. Selagi tidak terlalu peribadi, apa salahnya..

anoy_ziedax: Umur awak sekarang dah mencecah 26 tahun. Awak tak ada perancangan untuk mendirikan rumah tangga? Atau belum bersedia?

teratai_ija: Wah, soalan yang memang bersifat peribadi. Em, saya sudah lama ada perancangan untuk berkahwin. Rasanya dari sekolah menengah lagi. Haha..

anoy_ziedax: Ija, saya serius ni.....

teratai_ija: Oh, serius ya? Maaf... Em, umur memang dah lanjut, perancangan memang dah ada. Tapi keadaan masih tidak mengizinkan. Saya baru sahaj setahun bekerja. Masih ada perkara penting lagi yang perlu saya lakukan.

anoy_ziedax: Oh, tapi macam mana kalau ada yang datang melamar awak? Awak terima?

teratai_ija: Buat masa ini, mungkin saya katakan tidak. Lagipun, saya sebenarnya sudah ada teman dan masih setia pada dia.

Tiba-tiba rasa tersentak hati Halim membaca ayat terakhir itu. Rupanya dia sudah berteman. Selama ini aku mengganggu ke? Soal Halim dalam hati.

anoy_ziedax: Oh, begitu....

teratai_ija: Ya begitu... Awak pula? Rasanya umur awak juga sudah sesuai untuk berumah tangga bagi seorang lelaki. Lagipun, awak juga sudah bekerjaya. Abang saya juga sama umur dengan awak dan sudah pun memiliki cahaya mata.

anoy_ziedax: Saya masih mencari calon yang sesuai.

teratai_ija: Bukan di sana ada ramai calon? Awak pilih sahaja sesiapa yang awak kehendaki.

anoy_ziedax: Memang ramai di sini, tapi Allah tidak buka hati saya untuk memilih mereka. Em, Faiza, saya kena pergi dulu. Ada perkara yang perlu diselesaikan. Assalamualaikum..

Serta merta Ziedax menutup talian mayanya. Faiza berasa hairan dengan tingkah Ziedax yang tiba-tiba menutup talian padahal sebelumnya tidak. Faiza? Tiba-tiba nama itu juga menjadi tanda tanya yang terserap di minda. Bagaimana dia tahu nama aku? Sedangkan selama ini tidak pernah nama itu disebut mahupun daripada dia ataupun Faiza sendiri. Siapa dia sebenarnya?

Sambungan Episod 6






No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram