Wednesday, January 25, 2012

Bila Hati Bertamu Episod 2

3 bulan kemudian...

"Tak lama lagi, ujian tiba. Sem ni, siapa yang dapat pointer tinggi mesti belanja orang yang dapat pointer rendah tau," cadang Faiz pada Faiza.

"Eh, tak adil macam tu. Kalau macam tu, tak nak lah belajar. Nanti terpaksa keluar duit pula nak belanja orang," ejek Faiza.

Perkenalannya dengan Faiz amat tidak dijangka. Selama ini hati Faiza menolak kehadiran mana-mana lelaki dalam hatinya. Ini semua kerana kisah lamanya yang terasa begitu membuang masa walaupun hanya 3 bulan menjalinkan hubungan dengan teman lamanya. Entah mengapa, jejaka yang berasal dari Pahang itu dapat diterima walaupun sudah menetapkan hati untuk tidak menerima orang lebih-lebih lagi yang berasal dari Semenanjung Malaysia. Mungkin atas kematangan yang ditunjukkan oleh jejaka yang lebih tua daripadanya itu membuatkan hati Faiza terasa untuk mencuba hubungan yang pastinya memberi banyak cabaran terutama sekali pada masa akan datang.

"Ma rasa, boleh ke Faiza teruskan hubungan dengan Faiz ma?" tanya Faiza sebelum menerima Faiz dalam hatinya.

"Ma tak kisah nak, asalkan anak ma bahagia. Ija pun dah besar, boleh tahu dan kawal keadaan kan? Ma taknak jadi macam Ija dengan Zamri dulu." Mak Tijah berpesan pada satu-satunya anak perempuan yang dimiliki. Bagi Faiza, segala kisah hidup yang dilalui pasti akan dikongsi bersama ibunya. Ibunya adalah sahabat paling rapat yang dia miliki. Atas kebenaran dan pesanan ibunya itu, Faiza berani untuk membuka hatinya buat Faiz.

Kehidupan sebagai pelajar berlalu dengan begitu pantas. Minggu peperiksaan terakhir bagi Faiza juga sudah berlalu. Tinggal seminggu sahaja lagi Faiza akan balik ke kampung halaman menikmati cuti sem yang bakal tiba.

"Kak, semalam saya jumpa gambar akak dalam surat khabar. Tapi surat khabar tu masa hari raya dulu. Akak ada bagi ucapan raya kan? Tengah belek-belek terkejut tengok muka akak." tegur Suraya yang kebetulan berjumpa dengan Faiza.

"Ade ke Su? Akak dari dulu lagi tunggu bila keluar part akak tu. Masa hari raya tu, akak beli tiap hari tapi tak ada. Ingatkan ucapan akak tu tak diterima media. Haha.. Akak nak tengoklah nanti. Nanti bagi ye," semangat Faiza memberi respon kepada Suraya.

Malam itu juga Suraya menghantar keratan akhbar itu kepada Faiza. Dengan penuh teruja, Faiza membawanya pula ke bilik Filzah. Meriah bilik A32 itu dengan hilai tawa Faiza dan Filzah membaca ucapan yang mereka tuturkan sendiri dahulu.

sambungan Episod 3

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram