Thursday, January 26, 2012

Bila Cinta Bertamu Episod 3

anoy_ziedax: Assalamualaikum. Apa khabar? Harap sihat sahaja di samping keluarga tersayang.

teratai_ija : Waalaikumsalam. Saya sihat alhamdulillah. Awak pula apa khabar?

anoy_ziedax: Saya juga sihat alhamdulillah. Macam mana dengan cuti di kampung? Seronok tak? Keluarga semua sihat?

teratai_ija : Baru je sampai petang tadi, tak terasa lagi cuti di kampung ni. Keluarga semua sihat. Ziedax sekarang ada kat mana?

anoy_ziedax: Eh, saya terlupa awak baru je sampai. Sekarang ada di depan komputer sedang menaip...........(gurau je) Sekarang saya masih di Kuala Lumpur.

teratai_ija : oo..selamat menjalankan tugas ya. Em, saya kena pergi dulu. Maklumlah, dah lama tak balik. Nak habiskan malam ni dengan keluarga pula.

anoy_ziedax: Ow maaf mengganggu. Selamat menghabiskan masa cuti ya. Assalamualaikum.

teratai_ija : Terima kasih. Waalaikumsalam.

Halim sengaja membiarkan laman Yahoo Messenger terpapar sambil menyandarkan badannya ke kerusi. Sesekali matanya melirik pada nama 'teratai_ija' yang sudah hampir 3 bulan menjadi rakan bualnya di internet. Alamat emel yang disalin daripada keratan akhbar hari raya yang lepas membawa dia kepada insan yang selama ini bermain dalam fikirannya sejak bulan ramadan yang lalu. Sekarang, dia sudah pasti siapa insan yang bernama Faiza ini yang sebenarnya. Terukir senyuman di bibir Halim sebelum dia meninggalkan kerusinya.

"Mohd Saiful Halim bin Hafizi. Aku nak tanya sesuatu boleh tak?" tegur Kamal apabila melihat kelibat Halim keluar daripada bilik.

"Hah, tanya apa wahai Kamal bin Arifin? Sejak bila kau pandai mintak kebenaran untuk bertanya ni?" ejek Halim.

"Eh, kau ni. Aku yang nak tanya, kau bagi aku soalan buat apa? Ni, sejak kebelakangan ni, aku tengok kau bukan main lagi dengan lappy kau tu. Bangun tidur, balik kerja, terus bukak komputer. Kau tengok apa kat internet? Main saham ke?" tanya Kamal yang menyedari perubahan sikap rakan serumahnya itu.

"Yeke? Aku tak perasan pun. Takkan kau cemburu kot kat komputer aku bila tengok aku tak ada masa nak lepak dengan kau." Sengih Halim mendengar soalan daripada Kamal.

"Amboi kau ni Halim. Rasanya kau cakap ni macam bukan jawapan yang aku minta je. Kerja wartawan, tapi nak menjawab soalan pun tak tepat," geram Kamal bila jawapan Halim tidak seperti yang diharapkan.

"Haha.. Alamak marah ke kawan. Aku mana ada main saham. Kebelakangan ni, banyak berita yang aku dapat, jadi banyak perkara lah yang aku kena taip. Takkan nak menaip dengan periuk nasi kot kan?" jawab Halim.

"Yalah tu, memang tak boleh dipercayai. Entah-entah sibuk berchatting dengan awek. Dahlah, malaslah nak tanya kau ni." Halim hanya tersengih meninggalkan Kamal. Namun, hatinya membenarkan apa yang diperkatakan Kamal. Setiap hari dia tidak ketinggalan untuk menyemak peti masuk emel dan mengharapkan ada pesanan dari seorang insan yang ditunggu. Memang terasa sedikit perubahan yang dia alami.

Namun, Halim tidak pernah berhenti meminta petunjuk daripada Pemberi anugerah perasaan itu kepadanya...

sambungan Episod 4

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram