Monday, January 30, 2012

Bila Cinta Bertamu Episod 4

"Tahniah Ija atas konvokesyen yang lepas. Maaflah, tak ada bunga la nak bagi. Pospone dulu ye hadiah konvokesyen tu," sapa Liza, kawan rapat Faiza semasa sekolah menengah.

"Terima kasih Liza. Boleh pula nak tunda ke hadiah tu? Entah-entah nanti terus lupa,"

"Aku tunggu majlis kahwin kau nanti. Waktu tu, kira hadiah 2 dalam 1 la ye. Kahwin dan konvokesyen sekali," jawab Liza mengenakan Faiza.

Seketika Faiza teringat pada Faiz yang sudah lama menyepikan diri. Malah, waktu konvokesyen juga hanya ucapan tahniah SMS sahaja yang diterima. Hampir 4 bulan Faiz seperti dingin dengannya. Pesanan ringkas juga hany dibalas jika Faiza yang memulakan.

"Saya terfikir sesuatu tentang hubungan kita. Jarak kita yang jauh ini pasti menyukarkan kita pada masa hadapan lebih-lebih lagi setelah berkahwin," mesej yang diterima Faiza selepas 4 bulan menghabiskan pengajiannya.

"Em, kenapa baru sekarang mempersoalkan perkara ini? Kenapa dulu awak yakinkan saya yang perkara ini tidak akan timbul?" soal Faiza yang tidak puas hati atas alasan yang diberi oleh Faiz.

"Itu dahulu. Sekarang kita perlu tengok pada masa hadapan." jawab Faiz semula.

Perkara itu akhirnya selesai dengan tiada kata putus dari kedua belah pihak. Perkara itu akhirnya menjadi isu yang berulang kali dipersoalkan oleh Faiz sehingga Faiza menjadi kurang yakin pada hubungan dan kepercayaan yang diberi sepenuhnya kepasa Faiz. Baginya, bukan mudah dia menerima orang lain dalam hatinya, dan sekali dia menerima, dia akan terus setia. Namun, isu jarak yang diungkit mula menghakis rasa yakin pada Faiz.

"Ija, ija. Kau ni, orang bercakap, dia mengelamun pula." Tersedar Faiza daripada lamunan. Kasihan pula pada rakannya yang semangat bercerita padahal dia sendiri hanya memberi telinga tanpa mendengar.

"Maaf ye Lizaku sayang," pujuk Faiza setelah melihat Liza mendiamkan diri.

Hari itu, mereka menghabiskan masa bersama sambil bercerita kisah-kisah lama. Sudah hampir 4 tahun tidak berjumpa, akhirnya mereka dipertemukan untuk berkerja di bawah bumbung yang sama. Terasa kecil sungguh dunia dan pastinya itu adalah perancangan Allah.

Sambungan Episod 5

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram