Wednesday, January 25, 2012

Bila Hati Bertamu Episod 1

"Assalamualaikum. Boleh bercakap dengan Nurfaiza Sulaiman?" kedengaran suara wanita di hujung talian.

"Ya, saya bercakap."

"Saya kak Fatin dari bahagian Hal Ehwal Pelajar. Nurfaiza pelajar dari Sarawak kan? Esok ada wartawan daripada Berita Harian akan datang untuk menemubual beberapa orang pelajar yang tidak balik sempena Aildilfitri yang akan datang. Saya dapat tahu cik Nurfaiza adalah salah seorang yang tidak balik. Boleh cik datang ke pejabat HEP untuk temubual itu esok hari?" terang wanita tersebut penuh teliti.

'Wah, temubual? Masuk surat khabar ke? Seronoknya..!!!' Tiba-tiba hati Faiza kegirangan.

"Em, boleh juga kak. Pukul berapa ya saya perlu datang?" balasnya penuh senyuman. Hari itu, dia mengajak Filzah untuk menemaninya keesokan harinya.

Keesokan harinya,

"Halim, kau dah bawak ke semua peralatan yang diperlukan? Notebook, kamera, pen semua dah disimpan kan?" tegas Kak Lin mengingatkan Halim untuk temubual hari itu.

"Sudah kak. saya dah simpan dah, dari semalam lagi saya dah buat checklist. Tengok ni, semua dah siap dipangkah," balas Halim sambil menunjukkan buku nota yang dipegang.

Tibanya di pejabat HEP, Halim dan Kak Lin bersalaman dengan pekerja yang menguruskan temubual pada pagi itu dan dibawa ke bilik yang telah ditetapkan. Di dalam bilik, kelihatan 3 orang pelajar yang setia menunggu termasuklah Faiza dan Filzah.

"Baik, untuk hari ini, mula-mula saya akan menemubual Aisyah untuk segmen khas mahasiswa. Selepas tu, baru saya akan temubual Faiza dan Filzah ye," terang Kak Lin mengenai perjalanan tugas mereka.

Selesai sahaja temubual bersama Aisyah, Kak Lin mendapatkan Faiza dan Filzah untuk temubual kedua. Halim pula sibuk menangkap gambar Aisyah. Sesekali matanya melirik ke wajah Faiza yang sedang ditemubual oleh Kak Lin.

'Macam pernah tengok pula budak ni,' getus hati Halim sebentar. Selesai menangkap gambar Aisyah, tiba giliran Halim untuk mengambil gambar Faiza dan Filzah yang selesai ditemubual. Dengan penuh semangat, Faiza dan Filzah masing-masing melemparkan senyuman manis mereka. Halim mangambil gambar Filzah dan seterusnya Faiza. Tanpa disedari, tangannya lebih banyak menekan butang kamera semasa wajah Faiza tersenyum di sebalik lensa kameranya.

Sepanjang perjalanan pulang, otak Halim ligat mengecam wajah yang seperti pernah dia lihat. Sesekali dia mengerling wajah Kak Lin yang sibuk membaca mesej di sebelah. Hati terasa ingin bertanya, tapi malu nanti disoal semula oleh Kak Lin. Ah, malulah. Baik diam. Halim mematikan tindakannya.

"Em Kak Lin, dua orang budak perempuan tadi dari mana ye kak?" Akhirnya keluar juga niat di hati setelah penat berperang dengan perasaan malu.

"Seorang dari Sarawak, seorang pula dari Sabah," jelas Kak Lin lantas meletakkan buku nota dan alat tulis di atas meja sebelum berlalu pergi untuk ke bilik air.

"Kak Lin, nak baca nota Kak Lin tadi boleh?" Tidak tahu mengapa hati Halim kuat untuk mengetahui perihal wanita yang dijumpai tadi.

"Bacalah........," sahut Kak Lin. ".......tu pun kalau faham tulisan akak."

Berkerut dahi Halim membaca tulisan Kak Lin yang sudah lebih 3 tahun menceburi bidang kewartawanan. Namun apa yang pasti, dia dapat tahu nama dua orang pelajar yang dijumpai tadi, tapi kurang pasti nama wanita yang menarik perhatiannya sejak tadi. Ah, biarlah. Tengok nanti je lah. Buku nota lantas diletak semula ke atas meja.


sambungan Episod 2

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram