Saturday, February 4, 2012

Bila Cinta Bertamu Episod 7

Sudah hampir 5 bulan Ziedax tidak menghantar khabar berita kepadanya. Entah mengapa, sejak kali terakhir berbicara perihal rumah tangga, Ziedax seolah-olah dingin. Ada kata-kata yang tersilap sehingga melukakan hati Ziedax ke? Berapa kali Faiza meninggalkan pesan maaf dalam simpanan mesej Ziedax namun masih tidak terjawab. Lantas, segala masalah dan luahan rasa hanya diluahkan kepada satu-satunya abang atau kakak ipar yang setia mendengar. Faiz pula sudah hampir luput di fikirannya. Tiada harapan lagi yang dia sandarkan pada Faiz atas segala yang pernah terjadi.

"Ya Allah, aku memohon ampun dari segala dosa yang aku lakukan. Aku akui, aku selalunya akan memohon mengadu padaMu tatkala aku dilanda kesepian dan kesedihan. Sedangkan tatkala aku gembira, betapa aku mudah untuk melupakanMu, ya Allah. Aku lalai, aku leka. Ampunkan aku, ampunkan aku Allah..." rintih Faiza di setiap tangisan doanya. Betapa dia menyedari kesilapannya yang hanya meminta pertolongan tatkala dirundung kesedihan.

Alhamdulillah Allah memberinya kekuatan untuk menjalani hidup yang mendatang. Walaupun tidak dinafikan perasaan sunyi kadang-kadang menyinggah diri, namun rakan-rakan yang lain sentiasa di sisi.

"Faiza, aku ada sepupu yang pernah datang masa kenduri Hanim dulu. Dia kata nak berkenalan dengan kau." Kata-kata rakan sekerjanya, Huda lansung tidak menarik perhatian Faiza.

"Aku malaslah nak peduli hal macam ni Huda. Kau bagitau je aku dah berpunya, ye," putus Faiza yang tiba-tiba merasa marah atas berita yang Huda sampaikan. Bukan marah pada Huda tapi marah pada sikap dan perangai lelaki yang pernah menjadi memorinya dahulu.

Huda lantas diam melihat perubahan nada Faiza. Dari dahulu lagi dia sedaya upaya untuk mengubat hati Faiza daripada menyimpan memori sedihnya tapi nyata usahanya masih lagi gagal. Bagi Faiza pula, bukan dia sudah tidak mempercayai lelaki, tapi dia tahu Allah sudah tetapkan yang terbaik untuknya. Baginya, biarlah perkenalan itu bermula setelah dia menjadi isteri kepada seorang suami. Biarlah cinta itu berbunga untuk insan yang sepatutnya dia cintai. Sekarang, dia masih belum bersedia untuk berumahtangga, lantas masih belum masanya lagi dia menerima lamaran dan perkenalan dari insan yang tidak sepatutnya. Semuanya sudah Faiza luahkan pada abangnya, dan permintaannya untuk dicarikan calon yang sesuai apabila tiba waktunya dipersetujui oleh abangnya yang sedia membantu satu-satunya adik kesayangannya. Masanya apsti akan tiba. Insyaallah...

sambungan Episod 8

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram