Monday, March 5, 2012

Bila Cinta Bertamu Episod 11 (akhir)

Hati Faiza tidak keruan setelah menyedari tindakannya pada suaminya pagi tadi. Sudah berapa kali Fariz membuat panggilan tapi dia lansung tidak mengendahkannya. Entah kenapa terasa bersalam mula hinggap dalam lubuk hatinya. Lantas, dia mengambil telefon dan mendail nombor suaminya sambil memikirkan apa yang hendak diperkatakan. Namun, hatinya kecewa setelah mendengar panggilannya disambut operator. Sekali lagi Faiza mencuba nasib. Namun keputusan tetap sama. Faiz menutup telefonnya. Ya Allah, apa yang telah saya lakukan? Maafkan saya Fariz. Rintih hati Faiza.

Semua kerja yang dilakukan pada hari itu memang tidak memuaskan. Petang itu, Faiza pulang ke rumah dengan perasaan yang bercampur-baur. Panggilannya langsung tidak masuk ke talian Fariz.

Apabila tiba di rumah, Faiza terkejut melihat bunga yang diletakkan di atas meja tamu rumahnya. Dengan penuh tanda tanya, Faiza mengambil bunga itu dengan penuh debaran.

"Maafkan saya,"

Fariz, suamimu.

Daripada Fariz? Adakah...?

Seraya itu, Fariz keluar daripada dapur dengan penuh senyuman yang menampakkan kegetaran hatinya. Faiza kaget dengan kemunculan Fariz.

"Apa awak buat kat sini?" tanya Faiza.

"Saya tak boleh tunggu sampai hujung minggu Ija. Selepas membuat panggilan pagi tadi, saya terus minta cuti lagi dan terus membeli tiket ke sini," jawab Fariz.

"Ija, saya minta maaf Ija. Tolong maafkan saya. Saya tak sanggup kehilangan Ija lagi. Lebih-lebih lagi setelah kita sudah menjadi suami isteri. Maafkan saya Ija." Fariz merayu pada Faiza lantas melutut seperti budak kecil yang meminta sesuatu daripada ibunya.

Air mata lantas mengalir di mata Faiza. Dia turut melutut menghadap wajah suaminya.

"Awak, siapa yang nak tinggalkan awak ni? Saya tak kata pun. Saya memang dah maafkan awak Fariz. Malah saya bersyukur setelah mengetahui perkara sebenar. Baru saya tahu, betapa awak adalah anugerah yang paling bernilai buat saya dan betul-betul ikhlas. Terima kasih kerana menjadi Ziedax untuk saya," Faiza membetulkan kata-kata tulus untuk suaminya.

"Betul ni Ija dah maafkan saya? Tapi, kenapa Ija suruh saya balik minggu ni juga?" tanya Fariz.

"Yelah, saya nak jumpa awak. Saya suruh awa balik minggu ni. Takkan nak minta awak balik minggu lagi satu yang lain. Lamalah saya nak tunggu awak, sayang," gurau Faiza.

"Apa? Sayang? Alhamdulillah....terima kasih sayang." Berbunga hati Fariz mendengar kata itu dari isterinya. Hatinya sekali lagi memanjat kesyukuran yang tidak terhingga atas kurniaan daripada Ilahi itu. Begitu juga Faiza. Dia bertekad untuk menjadi yang terbaik buat suaminya hingga akhir nyawanya. Ya Allah, peliharalah hubungan kami ini dan berkatilah kami serta bimbing kami untuk bersama hingga ke syurga. Amin Ya Rabbana....

"Sayang, ada hidu satu bau tak?" Tiba-tiba Fariz bersuara.

"Bau? Bau apa awak?" Tanya Faiza sambil memuncungkan hidungnya untuk mencari bau yang dimaksudkan.

"Bau orang tak mandi lagi. Huh, sayang rupanya yang bau ni..." jawab Fariz bersahaja.

"Awak......." Satu pukulan hinggap di bahu Fariz setelah menyedari dirinya diperli oleh Fariz.

-TAMAT-

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram