Tuesday, March 27, 2012

Tinggi kah ilmu kita?


Alhamdulillah baru selesai satu kelas bersama pelajar tingkatan 3. Hari ini tajuk yang dipelajari bersama adalah 'Beriman kepada Hari Kiamat'. Seketika mendengar perbentangan daripada pelajar, terdetik di dalam hati dan jiwa tentang keperitan dan dahsyatnya hari kematian dan kiamat.

Kadang-kadang kita rasa sudah banyak ilmu yang sudah dipelajari, tapi bila kita undur sedikit daripada mana kita bermula, rupa-rupanya, lagi banyak sebenarnya ilmu yang tertinggal.

Kata-kata ini yang berkeliaran dalam fikiran dan minda saat mendapat ilmu baru terutamanya daripada pelajar. Bukan ilmu baru sebenarnya, tapi ilmu yang kita lupa dan akhirnya diingatkan semula. KIAMAT. Hari yang pasti. Berita Kosmo hari ini ada menceritakan kisah seorang ibu yang sanggup menggadai nyawa untuk menyelamatkan nyawa anaknya daripada ribut. Terimbas kembali dalil daripada surah al-Haj, ayat 1 dan 2 yang dibaca tadi yang menceritakan tentang gambaran hari kiamat di mana ibu yang menyusukan anak akan sanggup melepaskan anaknya sendiri dan ibu yang mengandung pula kan keguguran kendungannya. Betapa dahsyat dan ngerinya kejadian yang akan berlaku ini.

Sejenak terfikir, bilakah ajal kita akan tiba? Kita merancang perkara yang akan berlaku untuk jangka masa yang lama tanpa kita sedari yang rahsia ajal kita ada di mana. Rahsia itu Allah yang pegang. Semoga kita semua tergolong dalam golongan yang dikasihi Allah. Jom taubat!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram