Tuesday, August 5, 2014

Selamat Hari Raya!!! - Boleh ke salam??-

 
 
Salam Syawal semua..
Hari Raya adalah salah satu hari yang paling meriah disambut terutama di Bumi Kenyalang ni. Sebulan bulan Syawal disambut, sebulan itulah jugak budaya ziarah menziarah, rumah terbuka, pemakaian baju Melayu masih berlaku. Tak percaya? Meh ke Sarawak. Hihi..
Ziarah menziarah inilah yang kadang kala menjadi satu medium untuk merapatkan hubungan silaturrahim. Tetapi… juga satu medium yang boleh bawa kepada dosa, terutama bab salam bersalaman dan penutupan aurat.

Ini selalunya berlaku dalam sesebuah keluarga yang masih belum mengetahui tentang apa yang saya maksudkan. Ya, masih ramai lagi yang belum tahu dan agaknya takkan tahu jika tiada yang menegur. Akhirnya, budaya salam bersalam dan aurat antara lelaki dan perempuan tanpa melihat kepada had menjadi keturunan yang 'dibolehkan' di dalam keluarga. 

Di hari raya lah kakak dan keluarganya, adik dan suaminya, abang dan isterinya balik ke rumah berkumpul bersama-sama. Maka bercampurlah di dalam satu rumah tersebut, ipar-ipar, anak saudara yang semestinya ada had aurat dan sentuhan. Adik perempuan dengan penuh 'slumber' buka tudung di hadapan abang iparnya dengan alasan abang ipar dah kahwin dengan kakak. Kakak kandung tau, rapat lagi dari kecil. Adik-adik, serapat manapun dengan kakak, abang, tetap menjadi aurat apabila berada di hadapan abang ipar atau sesiapa yang mereka yang adik boleh berkahwin dengannya.

Bagitu juga dengan anak angkat. Para ibu-ibu selalu bertanya masalah ini. Anak angkat dijaga daripada bayi lagi sehingga dewasa. Dah kenal buruk baik hati anak angkat, anak angkat pun dah menganggap ibu dan ayah angkat seperti ayah dan ibu sendiri. Walaupun perasaan ini telah lama timbul, hukum mendedahkan aurat dan bersentuhan tetap sama seperti orang asing yang lain. Sebab itulah Rasulullah memberi satu langkah bagi menghalalkan sentuhan antara ibu ayah dan anak angkat iaitu dengan amalan penyusuan.

Di sini saya kongsikan infografik yang berkaitan dengan perkara di atas. Jika sudah tahu, mulakan dahulu. Walaupun mungkin agak ganjil, namun segala-galanya bermula daripada seorang. Yang lain akan bertanya dan akhirnya satu keluarga mula merubah amalan hingga ke keturunan yang seterusnya. Barulah bahagia keluarga....^_^


Mudah-mudahan perkongsian ini dapat membantu semua dalam mengetahui perihal perkara di atas. Semoga hari raya kita akan lebih bermakna dengan perubahan positif terutama melibatkan perkara asas ini. 

p/s Kalau ada yang hulurkan tangan tapi kita tahu hukum bersalam tak boleh, pandai-pandailah menghindar dan meminta maaf dengan berhikmah ye. Jangan atas sebab dia hulur, kita terpaksa salam dan jangan sebab dah tahu, kita pun menghindar dengan kasar. Kalau boleh biarlah yang menghulur juga tahu kenapa kita menghindarkan diri daripada bersalam..okey!!

Apa yang baik semuanya daripada Allah, yang sebaliknya juga daripada Allah tetapi disandarkan atas kesalahan saya sendiri.

Selamat Hari Raya lagi!!

Wassalam..^_^

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram