Wednesday, July 23, 2014

Hamil dan Ramadhan 1435H

 

Bismillahirrahmanirrahim.. 

Tak terasa hari makin berganti dan sekarang dah masuk 25 Ramadhan. Cepatnya masa berlalu..dan semestinya perkembangan bayi juga semakin membesar. Sekarang dah masuk 23 minggu usia kandungan, dan Alhamdulillah puasa masih belum ada yang bocor lagi. Lama kot tak puasa penuh. Mudahan Allah bagi kekuatan untuk menunaikan ibadah puasa pada sisa ramadhan ni.

Memang tak dinafikan, sebelum puasa ada je momokan-momokan tentang puasa masa hamil ni. Lagi-lagi dengar daripada rakan sekerja semua. Tapi dengar cerita mak dan mak mertua yang boleh penuh puasa masa mengandung dulu, takkan saya pun tak boleh kan? Jadi, tetap teruskan puasa sehingga sekarang. Lagipun, dah pernah pergi klinik dah waktu bulan puasa ni, doktor kata kandungan Alhamdulillah takde masalah dan boleh je nak teruskan puasa kalau berkemampuan walaupun berat badan menurun sedikit waktu tu. 

Mengenai apa yang diambil masa puasa, saya banyak lebihkan pengambilan vitamin-vitamin yang doktor bagi dan beberapa suplemen Shaklee yang lain. Vitamin yang doktor beri, macam biasa, Obimin dan Iron. Suplemen Shaklee pulak, saya ambil Vita-C dan Osteomatrik. Apa yang penting sepanjang pembacaan saya mengenai puasa waktu hamil ni, makanan dan vitamin  inilah yang penting untuk bekalan bayi di dalam rahim. Kalau ibu lapar, tak semestinya bayi pun akan lapar sebab bayi makan dengan mengambil nutrient daripada pemakanan si ibu. Sebab tu, waktu berbuka puasa dan sahur, ibu kena ambil makanan-makanan yang berkhasiat.

 
 
Untuk persiapan Hari Raya pulak, tahun ini buat biskut pun 4 jenis je. Tapi jujurnya inginku katakan, itulah bilangan paling banyak saya buat biskut. Hahaha..nampak na malasnye.. sebelum kahwin dulu, paling banyak pun 2 jenis je. Tahun ni tak tahula, makin ada isi makin rajin pulak. Siap buat dengan sejenis kek lagi, tu pun kek kegemaran, Kek Lumut.  Tapi biskut tu semua untuk kat rumah mak sendiri. Kat rumah mentua, dah ada yang pakar buat biskut. Kat rumah mak, denlah pakar nombor 2 kononnya.  Lagipun tahun ni, hari raya pertama kat rumah keluarga suami pulak.

Untuk pakaian pulak, tak terasa sangat perasaan nak membeli. Tapi dah beli dah..haha.. Biasa je.  Cuma nak share kat mana saya beli pakaian jubah untuk suami. Yes, tahun ni rancang nak pakai jubah je. Lagi-lagi perut dah membesar ni. Saya beli jubah suami secara online.. Berkenan tengok design yang dibuat.
 

Dapat je jubah ni, memang puas hati sangat. Kotak pun cantik je, Cuma kemek-kemek sikit sebab pos tikam-tikam kot. Kain pun lembut, kat poket tu ada bahagian berzip sekali kalau takut barang-barang jatuh dari dalam poket. Yang penting, encik suami suka..^_^ Kalau berminat, bolehlah jenguk-jenguk di laman web ni.

Itu sahaja untuk post kali ini. Semoga kita semua mendapat keberkatan dan rahmat yang Allah kurniakan dalam 10 Ramadhan terakhir ni. Walaupun ternyata Ramadhan tahun ini banyak musibah yang dapat kita lihat terutama kesedihan Ramadhan di Gaza dan kesedihan pemergian penumpang dan anak kapal pesawat MH17. Sama-sama kita berdoa semoga roh semua yang meninggal akan sentiasa dirahmati Allah dan kepada ahli keluarga dan warga Palestin yang lain akan sentiasa diberi kekuatan menempuh hari-hari yang mendatang. Amin ya Rabbal ‘Alamin..



Maksudnya:  Bulan Ramadhan juga adalah bulan yang pada awalnya rahmah, pertengahannya keampunan dan pengakhirannya dipenuhi dengan pahala yang menjauhkan daripada api neraka.


Ramadhan Karim..
Wassalam...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram