Wednesday, January 15, 2014

Throwback Pelamin Nikah

 
 
Bismillahirrahmanirrahim..
 
Alhamdulillah..alhamdulillah...alhamdulillah...
Ini adalah ungkapan yang sering saya ungkap ketika mengenang kisah setahun yang lalu sebelum menjadi isteri. Memang di sebalik awan mendung dan hujan, akan ada pelangi yang menunggu. Jadi, untuk entry kali ni, saya ingin berkongsi sedikit throwback mengenai pelamin dan majlis pada pagi tu. Jujurnya, pelamin ini bukan saya yang pilih hiasannya, dan bukan juga suami yang pilih. Sebab apa?? Sebab mood kahwin masih sayup-sayup lagu lagi.
Lebih kurang seminggu sebelum kahwin, suami mesej pelamin dia serahkan semuanya pada kawan dia yang urus untuk pelamin dan forografi. Saya pada waktu itu hanya follow the flow je. Kadang-kadang kasihan juga lihat suami yang banyak bertungkus-lumus untuk ini semua. Maafkan saya abang. (sob...sob....sob...) Jadi alkisahnya, rekaan pelamin ini hanya saya lihat pada pagi sebelum nikah. Pagi tu, lepas siap-siap pakai baju, make up semua, bergerak ke hotel dan dari jauh lagi saya nampak hiasan yang ada di hadapan (bukan nak lihat bakal suami..tapi cari jugakla bakal suami waktu tu) . Masuk sekejap terus terpegun...is this mine?? 
 

 Pelamin akad nikah aka kahwin kami. Simple kan? Tapi saya suka. Suka pada pandangan pertama. Warna putih, sama warna dengan baju nikah dan kahwin kami. Ingat lagi, kali pertama sebelum kahwin saya datang ke tempat ni nak tengok-tengok sahaja kawasannya. Kali kedua, semuanya dah berubah. Terima kasih lagi wahai suami dan rakannya...



 Dari pintu masuk ke dewan. Selepas kahwin hari tu, baru saya tahu pelamin ini kawan suami buat pada malam sebelumnya sampai ke tengah malam. Sebabnya, sehari sebelum tu ada pasangan pengantin yang perlu mereka 'layan' pada hari siangnya. Walaubagaimanapun, sentuhan mereka tetap cantik. 

Itu waktu nikah pada paginya. Maka dengan itu kami sah bergelar suami isteri. Selepas nikah, kami naik ke bilik dan menukar baju untuk majlis kahwin. Turun je pelamin pun berubah, tapi maksud saya, berubah bantalnya. Dari duduk di bawah berubah duduk pula di atas. 

Gambar penuh pelamin yang ada kerusi tak jumpa pula, jadi gambar ni pun kira nampak kan? Kami guna kerusi yang panjang untuk pelamin kahwin. Kenapa panjang? Ha, sebab yang duduk di atas tu bukan sepasang sahaja tau, tapi dua pasang pengantin termasuk pasangan sdik lelaki saya yang sudah seminggu bernikah pada waktu itu. Itu pun nasib baik dewan kami letaknya di tingkat bawah. Sebab suami pernah cakap kalau nak angkut kerusi tu masuk lif memang tak dapat.


Inilah pasangan pengantinnya..

Tapi satu keistimewaan kerusi panjang ini adalah, kalau gambar satu keluarga, lagi-lagi keluarga saya yang ada 9 orang ahli dan keluarga suami yang ada 10 orang ahli tak termasuk anak buah yang ada 14 pada waktu itu dan tak termasuk juga pasangan masing-masing, memang berbaloi sangat waktu nak ambil gambar. Muat-muat je satu keluarga.

Ok itu sahaja untuk throwback pelamin.

Terima kasih banyak-banyak kepada yang mengusahakan pelamin ini. Oh ya, sesiapa yang berminat atau yang mencari-cari khidmat pelamin, make up dan fotografi di Kuching ni, jenguk-jenguklah di 

Jumpa lagi...Wassalam..



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram