Tuesday, January 7, 2014

SUPLEMEN KESIHATAN - Apa status kajian ilmiah mereka?

 
 
 Bismillahirrahmanirrahim..
 
 Saya teringat beberapa bulan selepas saya mula berkecimpung dalam dunia perkerjaan, seorang rakan sekerja datang kepada saya untuk mengajak saya menghadiri satu 'ceramah' kesihatan pada waktu malam. Bila namanya 'malam', memang agak susah untuk saya menerima lamaran keluar, apa lagi waktu itu bukan ada kenderaan sendiri. Syoknya, rakan tersebut sanggup membawa saya untuk ke tempat tersebut. Rupa-rupanya tentang makanan suplemen yang dijual oleh syarikat jualan lansung.
 
Dalam 'ceramah' itu, ramai juga yang naik ke pentas untuk mengemukakan testimoni yang mereka alami sendiri. Saya akui, memang setiap manusia perlu kepada suplemen tambahan dalam makanan disebabkan oleh keadaan makanan kita pada masa kini. Namun, bagi saya, setiap manusia itu memiliki kelebihan dan kekurangan tersendiri. Sama ada dapat menerima atau tidak suplemen yang dimakan. Setiap syarikat memang akan menyatakan keyakinan mereka terhadap produk yang mereka jual. Ada ke syarikat yang sengaja memburukkan produk sendiri? Itu pelik namanya. Jadi terpulang pada pengguna dan pembeli sahaja yang membuat keputusan samada mahu membeli atau tidak.
 
Pagi tadi, saya terbaca blog SUSU SEJAT mengenai suplemen. Blog ini memang banyak memberi manfaatnya terutama sekali tentang bab pemakanan, kesihatan dan diet. Pemilik blog ini telah berkongsi sebuah infografik yang menarik mengenai suplemen yang telah dibuat kajian dan keberkesanannya. Ini dapat membantu pembeli untuk membuat keputusan sebelum membeli sesuatu suplemen itu. 
 
 
Pengelasan bahan-bahan aktif ini adalah berdasarkan “evidence” kajian ilmiah dari Pubmed dan Cochrane.org, dikemaskini sehingga tahun 2012. Mereka disusun dari status “Strong” (banyak hujah sokongan berdasarkan kajian ilmiah) sehinggalah ke status “None” (tak pernah ada hujah sokongan berdasarkan kajian ilmiah).
 
Saiz bulatan pula merujuk kepada kadar kepopulariti carian suplemen di dalam Google, lebih besar saiz bulatan, lebih popular suplemen tersebut dicari.

Manakala bulatan berwarna jingga bermaksud kajian tidak banyak dilakukan tetapi menjanjikan keputusan yang baik.
 
Jadi, selamat meng'explore' bulatan-bulatan yang ada sebelum membeli suplemen yang diperkenalkan. Carta adalah hakmilik www.informationisbeautiful.net (David McCandless © 2013).
 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram