Friday, January 24, 2014

Bayaran PTPTN 'Lump-Sum'

 
 
Bismillahirrahmanirrahim
 
Semoga baik-baik sahaja semua.. 
Alhamdulillah semalam baru selesai melangsaikan pinjaman dunia ini. Sebelumnya pembayaran balik pinjaman ini saya buat secara ansuran. Setiap bulan bayaran dibuat secara online dan disebabkan rezeki Allah yang lebih sedikit pada bulan ini serta hasil simpanan duit khas untuk bayaran, akhirnya dapat juga tarikh nafas lega apabila semuanya selesai.
Jadi, bagi sesiapa yang mahu melangsaikan keseluruhan pinjaman, terutama di Kuching, bolehlah melaksanakan pembayaran di pejabat PTPTN yang terletak di Jalan Kulas dekat kawasan Satok. Sebaiknya datang awal pagi kerana kalau tidak mahu bersesak sebab kita datang bukan setakat ambil nombor lepas tu terus bayar tau..
 
Prosedurnya, kita perlu mengisi borang untuk mendapatkan Surat Pengesahan Jumlah Pembiayaan Pinjaman Pendidikan PTPTN dahulu. Semalam nasib baik suami yang cadangkan untuk datang dulu ke pejabat PTPTN untuk minta pengesahan jumlah sebenar pembayaran sebelum mengambil duit untuk pembayaran. Setelah mengisi borang, kita perlu menunggu sebentar untuk pengeluaran surat pengesahan. Ha daripada surat tersebut, kita akan tahu berapa jumlah sebenar yang perlu dibayar.
Selepas surat ini dikeluarkan, barulah nombor akan diberikan untuk urusan pembayaran. Sebab itulah perlunya datang awal sebelum pejabat tersebut sesak dengan pelanggan sebab nak tunggu pengeluaran surat tersebut memerlukan masa yang lama jika ramai pelanggan membuat urusan. 
Setelah membuat pembayaran, resit rasmi akan diberikan dan makluman untuk pembayaran tersebut akan diberikan melalui email. 

Resit rasmi dan salinan bayaran balik pinjaman pendidikan untuk simpanan dan kenangan belajar..hihi.. Tapi pada waktu ini diskaun sebanyak 20 peratus sudah tidak digunakan lagi. Jadi, agak rugi sedikit semalam sebab terlepas peluang tu. Kalau taknak rugi, tunggulah PTPTN keluarkan diskaun lagi untuk pembayaran balik, tapi tak tahulah bila kan?
Usahalah sedaya mungkin untuk melangsaikan pinjaman yang kita dah buat ya. Sikit-sikit pun tak apa, yang penting niat kita untuk membayar. Ingat, kita adalah 'penghutang', jangan buat tak tahu pula ya...
Akhirnya, nak juga ucap terima kasih buat suami yang sentiasa menjadi pendorong utama dalam segala hal yang berkaitan dengan pinjaman ni. Eh bukan pinjaman ni je, tapi semua perkara..^_^ Wassalam...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram