Tuesday, September 3, 2013

Syair Duhai Si Raja Hati

 
 
 
Silang kata kehidupan.. rahsia yang tersimpan..membawaku terbang mengharungi udara-udara yang telah ditetapkan..tidak ku nafikan, kepala pernah tersadung melanggar tiang, kaki pernah tersangkut di celah wayar keperitan..sayap pernah berdarah dilastik batu halimunan yang panas dan tajam.. Akhirnya, sampai juga akhirnya ke destinasi dahan yang telah ditakdirkan untukku..
Tiba-tiba kamu turut menghampiri dahan itu.. Bersama angin yang akhirnya membuai dahan sebelah rapat ke dahanku tanpa aku sedari..sedangkan pandanganku melihat kepada burung di dahan yang lain. Sedetik itu, dahanku yang kuat mula rapuh ditiup angin dan tanpa pilihan, aku tumpang berteduh di atas dahanmu yang kuat..
Di saat angin mula berhenti, kau mula mengajakku terbang bersama. Tiba-tiba ketika terbang bersamamu, hari seakan-akan ceria, kebiruan dan terang.. kau ukir semula senyumku setelah angin kencang mematahkan dahanku. Dahan yang patah kutinggalkan sejauh mungkin..pandangan yang pernah menarikku semakin menjauh dan burung itu turut terbang menuju ke arah yang bertentangan.. 
Kini senyummu adalah senyumku, air matamu adalah air mataku..walau aku sedar dirimu adalah pinjaman buatku.. namun pinjaman ini adalah pinjaman yang bakal membawaku ke syurga.. katamu menyenangkan.. tawamu menghiburkan.. hadirmu membahagiakan.. kau terima kekuranganku seakan semuanya kelihatan samar bagiku.. tidak ternilai terima kasih dari diriku.. tidak ternilai sayang buat dirimu.. namun aku tekad, menjadi yang terbaik buatmu adalah usahaku..
Allah..terima kasih atas pemberianMu..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram