Tuesday, September 3, 2013

Jom Belajar Arab 1

 
 
Bahasa Arab adalah salah satu bahasa yang mula disenangi dan mula dipelajari oleh setiap orang pada masa ini. Mempelajari Bahasa Arab ketika berada di zaman universiti banyak memberi faedah buat saya pada masa sekarang padahal memng itu adalah matapelajaran yang paling lemah pernah saya pelajari satu masa dahulu.
 
Tetapi apa yang saya dapat lihat, terdapat dua golongan yang minat terhadap bahasa ini. Pertama, golongan yang ingin mempelajari bahasa Arab dengan mendalam termasuk tatabahasa dan sebagainya. Golongan kedua pula adalah yang mahu mempelajari supaya mereka boleh bertutur dalam bahasa Arab. Bagi saya golongan kedua ini hanya akan berjaya apabila mereka bergaul dengan suasana yang boleh membawa mereka ke arah itu...

Setelah berada di alam pekerjaan, melihat ramai yang mula meminati Bahasa Arab memberi satu tanggungjawab kepada saya menyampaikan ilmu yang saya dapat terutama kepada rakyat Sarawak. Jadi, tidak salah  juga bagi saya berkongsi dengan pembaca yang turut berminat mempelajari bahasa ini..Jadi, jom kita mulakan!!

Bagi sesiapa yang baru sahaja menjejakkan kaki ke dalam alam ilmu bahasa Arab, apa yang perlu dipelajari adalah Perkataan yang ada di dalam Bahasa Arab dan pembahagiannya.

Perkataan (الكلمات)terbahagi kepada 3 iaitu:

  1. Al-Ismun (الاسم) - Kata Nama (contohnya, Muhammad, pelajar, guru, pen, singa dan lain-lain)
  2. Al-Fi'lun (الفعل) - Kata Kerja (membaca, menulis, makan dan lain-lain)
  3. Al-Harfun (الحرف) - Kata Hubung (ke, di dalam, tentang, dengan dan lain-lain)
Jadi, itu adalah pembahagian kalimah yang perlu diketahui sebelum melangkah kepada yang lebih jauh..Moga dapat saya meneruskan usaha ini hingga ke akhirnya..^_^ wassalam..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram