Wednesday, March 16, 2011

Siti Hajar

Salam, selamat tengah hari semua. Tajuk kat atas bukan nak membicarakan tentang diri sendiri, tetapi perihal ibu nabi Ismail, Siti Hajar. Baru je selesai baca buku mengenai kisah Siti Hajar untuk yang kali ke-5 kot. Masih x dapat lagi nak hntar kat printer.

Tapi exactly, kisah Hajar ni memang banyak sangat pengorbanan yang die lakukan. Hajar rupanya seorang puteri raja Mesir yang dijadikan sebagai ketua wanita untuk hamba-hamba di istana Firaun. Nasib die baik kerana tidak dijual dan diserahkan kepada orang yang tak sepatutnya.

Biasanya kita dengar kisah Siti Hajar ni berkumandang waktu Hari Raya Aidiladha dan waktu mempelajari bab ibadat haji atau lebih kecil lagi, bab Saie di mana menceritakan pengorbanan Hajar berlari mencari air untuk anaknya, Ismail. Bile dkenangkan kembali, berlari-lari naik ke bukit berulang alik, tanpa air dan makanan, diikuti perasaan bimbang dengan anak yang merengek kehausan, siapa yang sanggup melakukannya sekarang??

Bile dibandingkan dengan Siti Hajar yang sedang menaip ni, memang jauh sangat pengorbanan yang mampu dilakukan berbanding ibu Ismail ini. Terlalu banyak...huhhu....>_<...

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram