Sunday, September 18, 2011

Kurus dan gemuk

The Biggest Loser, salah satu rancangan yang agak popular masa sekarang. Tadi baru je lepas tengok sekejap bibit-bibit usaha peserta yang nak kuruskan berat badan. Teringat segmen rancangan 'Lau Kana Bainana' yang pernah menyiarkan seorang 'alim yang selalu tersenyum tetapi beliau mengatakan satu perkara yang mungkin menyebabkan kekecewaan Rasulullah pada beliau adalah kegemukan yang beliau lalu sekarang.

Semasa menonton sisipan rancangan The Biggest Loser ni, tengok betapa kerasnya usaha diorang nak menurutkan berat badan, dengan tidak semenanya air mata ni mengalir. Sayu je rasa sebab teringat zaman lampau yang penuh dengan air mata. Huhu.... Dulu, saya juga seperti mereka. Masalah yang dihadapi tu selalu menjadi bahan ejekan rakan-rakan dan saudara mara. Terasa rendah diri yang amat pada waktu itu. =( Huhu..(emosi pulak kan malam ni..haha...)

Sehingga lah berlaku satu peristiwa yang boleh dikatakan 'hitam' berlaku, keadaan berubah sama sekali. Dan sekarang, kehidupan juga berbeza dari dulu. Begitu terasa perbezaannya. Tapi, semua tu adalah pengalaman yang amat bermakna. Kadang-kadang apa yang saya alami dulu menjadikan saya lebih matang dalam menilai orang yang ada di sekeliling. Terutama sekali mereka yang hanya merapatkan diri kerana luaran semata-mata. Saya faham apa yang dialami oleh mereka yang berbadan besar dan amat anti pada siapa yang terlalu ringan mulut mengejek mereka. Tak siapa pun yang mahu berbadan besar dan diejek sesuka hati oleh orang lain. Tapi kalau ada tu, tak tahula kan...hehe..

Apa pun, semoga kita semua terpelihara dari mendapat penyakit walau dalam keadaan apa sekalipun... Be happy, dan ingat...kita semua tak sempurna. Walaupun kelebihan kita dapat dilihat oleh mata kasar, pasti akan ada kekurangan lain yang tersembunyi dan begitu juga sebaliknya. Yang sempurna hanya satu je iaitu Allah. La tahzan dengan kekurangan yang kita ada... orait..??? senyum.....=)


peserta yang berusaha untuk berjaya..

the biggest loser will win...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram