Wednesday, October 10, 2018

Bila Diri Rasa Tidak Dihargai

 
 
Bismillahirrahmanirrahim..Ini untuk kamu-kamu yang merasa tidak dihargai..
Semua manusia ingin rasa dihargai. Tidak kira dihargai sebagai teman, dihargai sebagai suami atau isteri, dihargai sebagai ibu bapa, dihargai sebagai pekerja atau majikan dan sebagainya. Apabila semua perkara kita laksanakan, semua hal kita korbankan, semua usaha kita tunjukkan namun masih tidak dipandang oleh orang lain, betapa sedihnya, betapa ruginya usaha kita laksanakan.

Namun semua, kembalikan pertanyaan ini kepada kita sendiri. Adakah penghargaan manusia atau penghargaan Allah yang sebenarnya kita raih? Tidak mendapat perhargaan manusia, pantaskah untuk kita bersedih? Kepada manusiakah kita menyerahkan segala penat dan jerih? Tanyakan pada diri, adakah rasa penyesalan itu masih?

Kamu yang merasa tidak dihargai..
Jom, mari kita sama-sama merenung kembali. Mari sama-sama kita perbetulkan niat dan diri. Jika ada satu pintu yang kita ingin buka dan masuk ke dalamnya. Dengan sepenuh usaha kita daki tangga ke sana. Namun jika Allah kata pintu itu bukan untuk kamu buka, maka tidak akan kamu dapat walaupun kamu merana. Kerana yakinlah, ada pintu lain yang lebih tinggi darjatnya. Ada pintu lain yang lebih tinggi pandangannya. Ada pintu lain yang akan kamu buka dengan penuh senyuman lantas kamu memandang ke pintu sebelumnya dengan penuh hikmah. 

Kamu yang merasa tidak dihargai...
Jom, mari kita pacakkan niat kerana Allah. Kerana Allah lebih tahu hatimu dan segala perkara yang berkaitan denganmu. Jika apa yang kamu inginkan itu kamu capai dan perolehi, Allah tahu, jika hatimu akan lebih bongkak dan riak pada apa yang kamu perolehi. Allah tahu, jika kelaknya kamu akan melihat bahwa kamu adalah manusia sempurna, tiada siapa yang dapat menandingi. Lantas ketahuilah, betapa Allah ingin memeliharamu. Allah ingin menjagamu. 

Kamu yang merasa tidak dihargai...
Senyumlah.. bertenanglah... berzikirlah.. 
Kerana satu hari, kamu akan turut tersenyum. Kerana orang yang bahagia setelah datangnya ujian padanya akan merasa lebih bahagia. Yakin... Bismillah...


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram