Wednesday, April 29, 2015

Rafi and his 4 month journey

  Assalamualaikum semua. 
Hai, dah lamo beno tak melawat blog sendiri ni. Bukan sebab sibuk, mungkin sebab kurang sedikit rasa nak merajinkan diri menaip. Alhamdulillah, selepas post terakhir hari tu, sekarang Rafi dah pun sampai 5 bulan. Berat terbaru 6.9 kilogram. Rafi sekarang sudah pandai terbalikkan badan tapi sekejaaap je. Lepas tu merengek mintak baringkan semula. 
 
Dan idaman setiap ibu untuk menyusukan anak sehingga 2 tahun, maksudnya exclusively breastfeeding tidak dapat saya lakukan bila kecundang masa 3 minggu dah masuk kerja. Waktu tu stok yang saya simpan memang dah habis sepenuhnya. Tinggal pam hari ini untuk esok je, itu pun tak mencukupi. Akhirnya saya terpaksa akur untuk menjadikan susu fm sebagai backup. Kali pertama suami cakap dia nak belikan susu tu, hati ni Allah je tahu. Balik-balik rumah, tengok muka Rafi, terus minta maaf kat dia..sob..sob
 
Tapi tetap, suami beri semangat
" Kita bukan tak bagi lansung susu ibu kan, walaupun ada susu fm, tetap jugak kita bagi kebaikan susu ibu. Jangan risau, Allah tahu usaha kita dan rezeki kita tahap mana. Ada hikmahnya semua ni"
Ha, mau tak nangis bila dengar dia cakap macam ni..terus lega jiwa raga.
 

Alhamdulillah Rafi membesar dengan sihat dan ceria. Suka senyum kat orang lain. Tiap kali pulang kerja, kalau dia bangun mesti senyum-senyum ibu ayah pulang. Tapi kalau jumpa ayah, bukan setakat senyum, dengan jeritan sekali yang keluar. Ibu tak pulak..maybe ibu die jenis yang tenang je kot.. konon...^-^


Ibunya pula sekarang ni sedang berusaha untuk menurunkan berat badan secara perlahan. Nak diet betul-betul, takut effect pada penyusuan pulak. Memang dalam hati nak sangat berusaha untuk beri susu ibu untuk Rafi walaupun sekarang bercampur dengan fm. Mudahan Allah mudahkan..amin.. Biarlah orang nak cakap gemuk pun, yang penting sihat dan bahagia..kan? Cewah, ayat sedapkan hati sendiri. 

Oh ya, masa Rafi 4 bulan hari tu terjumpa gambar bayi-bayi yang diambik dari bulan ke bulan. Maksudnya tiap perkembangan bayi dari sebulan ke sebulan diambil sampaila diorang setahun. Syok... Tapi sayangnya Rafi dah 4 bulan dah pun. 



 Sweet kan...dari yang kecik sampaila besar, dari yang botak sampailah yang berambut. Jadi, Rafi masuk 5 bulan hari tu, mulalah kerja meng'edit' gambar Rafi untuk kenangan masa akan datang. Tak dapat buat yang macam kat atas takpelah, asalkan besar nanti Rafi boleh tengok perkembangan dia dari usia dia bulanan hingga setahun.


Jadi, tadaaa.... yang pasti, rambut masih malu-malu lagi nak tumbuh waktu ni. Gambar berlatarkan cadar hotel masa kursus dulu..hee..

Okeylah, jumpa lagi semua....

Assalamualaikum...

 

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram