Friday, May 23, 2014

Trimester Pertama Kehamilan

 
 
Bismillahirrahmanirrahim..
 
Alhamdulillah usia kandungan sudah masuk minggu ke 14. Sudah masuk trimester kedua. Sejak daripada awal kandungan, memang bersyukur sangat sebab tak pernah rasa alahan pada makanan. Cuma kadang-kadang datang rasa loya sedikit, tapi ikut masa dia jugak. Kalau loya tu, saya akan cuba makan makanan yang kering untuk kurangkan rasa loya. Nurse sendiri pernah pesan, jangan biar perut masuk angin sebab kadang-kadang loya berpunca daripada angin dalam badan. Jadi, kena makan dengan kerap tapi sedikit.
 
 Itu tentang loya yang kebanyakan wanita memang merasainya. Kedua pulak adalah sakit pinggang belakang. Sejak usia kandungan 2 bulan lebih, sakit pinggang memang kadang-kadang datang terutama waktu tengah baring, lepas tu nak angkat, Allah...sakitnya hanya Allah yang tahu. Daripada apa yang saya baca, ini disebabkan kandungan kalsium yang kurang dalam badan. Ada jugak yang respon, sakit pinggang tak boleh dianggap perkara ringan sebab takut kemungkinan anak membesar di luar rahim. Takut juga pada mulanya..macam-macam fikir. Tapi masa scan awal-awal dulu doktor dah sahkan memang kandungan ada di dalam rahim, jadi dengan penuh kekuatan saya cuba tolak persepsi-persepsi negatif ni. Kira ambik alasan kalsium kurangla..Jadi untuk usaha ini saya minta suami belikan susu ibu hamil. 
Pada mulanya saya cuba minum susu Enfamama perisa coklat. Sedap jugak untuk awalnya. Tapi bila dah lama-lama, macam tak boleh masuk pulak susu tu. Nasib baik waktu tu dapat sample Enfamama daripada doktor, jadi bolehlah cuba-cuba. Kemudian untuk kedua kalinya, tanya dengan kakak-kakak ipar susu apa yang sedap, kakak cadangkan susu Frisomum. Jadi, pertama sekali fikir, nak dapatkan sample dulu sebab nak cuba, takdela nanti membazir sebab tak minum. Dan akhirnya, boleh dapatkan sample dengan mendaftar dalam lamam Frisogold. Sesiapa yang nak cuba sample dia, bolehlah masuk ke laman INI
Alhamdulillah, sedap jugak susu ni. Sekarang tinggal setengah tin lagi. 
Tapi bukan setakat susu je, saya jugak ambil set kalsium daripada Shaklee sebagai tambahan. Sebab saya minum susu sekali sehari, jadi saya ambil Ostematrix 2 biji sehari. Alhamdulillah, sakit pinggang kurang sikit..Untuk suplemen lain, saya hanya ambil Obimin yang doktor bagi kemudian Vita-C Shaklee.

Bukan ini sahaja, ada lagi peneman setia saya sepanjang 3 minggu kehamilan ni iaitu minyak angin dan losyen mustajab.

Minyak angin FreshCare ni istimewa sangat sebab dia tak bau minyak angin. Dia ada macam-macam jenis bau tapi saya lebih suka yang GreenTea sebab bau pun tak kuat sangat. Yang penting, kesannya cepat..same goes to Losyen Mustajab ni..

Kemudian, kalau bab mengidam ni, rasanya takde kot. Sebab tak ada pulak perasaan nak makan makanan yang lain daripada yang lain. Cuma awal-awal dulu ada juga asyik nak makan nasi lemak je. Pantang tengok gerai jual nasi lemak, mulalah terbayang-bayang nasi lemak sampai pulang ke rumah..hihi.. 

Tentang kerja pula, setakat ni masih macam biasa. Cuma kadang-kadang terasa jugak tekanan sedikit lebih-lebih lagi apabila ada program, perkara atau masalah yang segera dan perlu diselesaikan. Sehingga satu masa tu, pernah terfikir nak berhenti kerja, jadi surirumah. Ingat surirumah takde masalah konon.. Tak rasa memanglah kan? Hehe..Tapi tiap hari, balik je memang terasa kepenatannya. Itulah nikmat ibu hamil ni kan? Subhanallah..Nasib baik suami sentiasa bagi kata nasihat dan pendorong. Semoga semuanya berjalan lancar sehingga tiba masanya nanti..amin..huhu.. Apa yang penting, bagi ibu berkerjaya, perlu pandai mengawal stress dan tekanan kerja. Kadang-kadang memang terasa bebannya berganda, dengan emosi yang tidak stabil, tapi seeloknya jangan diikutkan sangat. Dan suami juga memainkan peranan penting dalam keadaan macam ni. Waktu macam ni lah, isteri amat memerlukan sokongan dan dorongan daripada insan yang paling dekat dengannya. Betul tak?

In shaa Allah, sampai ini sahaja perkongsian untuk kali ini. Minta doa semoga perjalanan kehamilan ini lancar dan sentiasa dirahmati serta lahirnya khalifah nanti adalah di kalangan anak soleh dan solehah. Amin... Okey semua...

Wassalam..


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Instagram